Bildträning kan ge esportare konkurrensfördel

Esportare kan använda mentala avbildningstekniker för att förbättra prestanda och uppnå optimala mentala och känslomässiga tillstånd medan de tävlar.

När deltagarna kämpar för att kvalificera sig till World Esports Championships i sommar, kan tekniker som hjälper dem att föreställa sig framgång ge dem en konkurrensfördel, med fördelar inklusive ökat självförtroende och lägre ångest.

Enligt en ny studie vid University of Birmingham kan tekniker för "imagery ability", som ofta används av vanliga idrottare för att skapa rika och levande multisensoriska bilder av framgång, översättas särskilt bra till e-sportarenan.

Ett exempel på tekniken utvecklades vid University of Birmingham och har testats bland elitidrottare inom andra sporter. Tekniken, som kallas Layered Stimulus Response Training, lär deltagarna att bygga upp bilder i lager, vilket skapar allt rikare och mer levande bilder. Det har tidigare visat sig vara effektivt för att förbättra deltagarnas bildförmåga och sportprestanda.

Den nya studien ledd av professor Jennifer Cumming, publicerad i Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, utforskar hur tekniken kan användas för att gynna e-sportare genom att lära dem att fokusera på bildens detaljer, inte bara med visuella egenskaper. , men också de "fysiologiska förnimmelserna" och hur de uppfattar bilden, till exempel som hjälpsam för deras prestation eller självförtroende.

Layered stimulus response training (LSRT) cycle
Dr Mary Quinton, från University's School of Sport, Exercise and Rehabilitation Sciences, är medförfattare på studien. "För att lyckas med att använda Layered Stimulus Response Training måste idrottare lära sig att bygga upp sina bilder i lager. Genom cykler av avbildning, utvärdering och reflektion och utveckling kan de gradvis lägga till fler detaljer varje gång för att öva och förfina sina bildkunskaper."

”Esport-tävlande behöver redan välutvecklade mentala färdigheter för att kunna spela på en hög nivå. Även e-sportatleter som kämpar för att utveckla verklighetstrogna mentala bilder kan dra nytta av flexibiliteten i lagertekniken för att bygga levande bilder, kanske i samband med att tävla i en turnering, till exempel.”

En persons förmåga att använda bilder på detta sätt bestäms delvis av genetik, men också av mängden och kvaliteten på träningen. Med övning kan dessa bilder genereras och kontrolleras med lätthet. Tekniken gör det möjligt för idrottare att till exempel kontrollera mervositet före spelet eller vinna en match, och även att eliminera eller kontrollera oönskade bilder, som att göra ett misstag eller att misslyckas med att göra mål.

Teamet planerar att utöka sin forskning om e-sport genom att undersöka effekterna av Layered Stimulus Response Training över ett bredare utbud av e-sporter och bland idrottare med olika färdighetsnivåer och bildförmåga.