PlayStation lanserar en dedikerad YouTube-kanal för e-sport

PlayStation har lanserat en ny YouTube-kanal för e-sport. Kanalen, en första för Sony, kommer att innehålla en mängd olika esportrelaterat innehåll, såsom spelarintervjuer, guider och annat som inte finns på de vanliga PlayStation-kanalerna.

Även om en ny YouTube-kanal från början kanske inte verkar vara en stor sak, är det ett avgörande nytt steg i Sonys expansion inom e-sportsektorn. Det finns för närvarande bara två videor på kanalen, varav en är en YouTube Short, och kanalen har färre än tusen följare. Kanalen är känd av Sony som "hemmet för PlayStation Esports på YouTube".
Förutom en välkomstvideo finns det en video som beskriver stegen som behövs för att tävla i esportspel via PlayStation, men YouTube Short-videon ger en bättre uppfattning om kanalen. Det är en intervju med Tom och Tony Cannon, grundarna av Evolution Championship Series, en kampspelsturnering som köptes av Sony 2022.

Sony har sedan en tid tillbaka stadigt avancerat inom e-sportbranschen. Förutom att köpa EVO, den största FGC-tävlingen i världen, har Sony även introducerat sin egen hårdvarulinje vid namn INZONE. Företaget, som introducerades 2022, har lanserat en rad spelskärmar och headset riktade till PlayStation-konsolanvändande e-sportare.

Evolution Championship Series var ett av Sonys INZONE-märkes första partnerskap efter att det etablerades, men varumärket har sedan dess utökats till att omfatta samarbeten med Guild Esports och VALORANT Champions Tour.

I juli 2022 köpte Sony även esports-evenemangsajten Repeat.gg, vilket avsevärt förbättrade dess konkurrenskraftiga erbjudanden. Det är ännu inte känt om den nya kanalen kommer att följas av andra esportrelaterade åtgärder.